Nomd npek : Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 7 rsz. |
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 7 rsz.
Gy. Ruitz Izabella fordtsa 2010.01.21. 20:47
Lers a Mongol Birodalomrl:RUBRUK TLERSA 1255-BL. 7 rsz.
XXXIII.[WILLELMUS FRTER ENGEDLYT KR A HAZAUTAZSRA;
A TEOLGIAI VITKRL]
(1) llandan abban remnykedtem, hogy rmnyorszg kirlya* eljn. Hsvt* tjn jtt valaki Bolatbl,* ahol azok a nmetek vannak, akik miatt fkppen arrafel utaztam, s azt mondotta nekem, hogy egy nmet pap az udvarhoz kszl. Ezrt Meng eltt nem hoztam szba maradsunk vagy tvozsunk krdst; kezdetben ugyan csupn kthavi maradhatst engedlyezett neknk, s mr ngy, st t hnap is elmlott azta. Ezek ugyanis mjus vge fel trtntek, s mi egsz janurban, februrban, mrciusban, prilisban s mjusban nluk maradtunk.
(2) De mert egyltaln nem hallottam hrt sem a kirlynak, sem az emltett papnak, s fltem, hogy tlidben kellene visszafordulnunk, s egy ilyen tli utazs viszontagsgait mr kitapasztaltuk, megkrdeztettem Meng knt, mik a szndkai velnk, mert mi szvest maradnnk vglegesen, ha beleegyezst adn; ha ellenben vissza kellene trnnk, knnyebben tennnk meg az utat nyron, mint tlen. azonnal visszazent, meghagyva, hogy ne tvozzam messzire, mert msnap beszlni hajt velem. n pedig azt mondottam, hogy amennyiben beszlni hajt velem, kldjn el Willelmus mester firt, mert az n tolmcsom nem megfelel.
(3) Az, aki velem beszlt, egy mohamedn ember volt, s annak idejn Vatatzsznl jrt kvetsgben. Ajndkokkal lekenyereztetvn, azt tancsolta volt Vatatzsznek, hogy idnyers cljbl kldjn kveteket Meng knhoz. Vatatzsz ugyanis azt hitte, hogy orszgt azonnal megtmadjk. Kldtt is kveteket, s miutn kiismerte ket, nem sokat trdtt velk, mg csak bkt sem kttt, mind ez ideig mgsem szlltk meg az orszgot. Nem is lesznek r kpesek, ameddig vdekezni mer. A mongolok ugyanis egyetlen orszgot sem foglaltak el erszakkal,* hanem csakis csellel. s mert az emberek bkt ktnek velk, e bke rve alatt tnkreteszik ket. – Ekkor a mohamedn elkezdett sok mindent krdezni a ppa s a francik kirlya fell, meg a hozzjuk vezet utakrl. A bart, hallva ezt, titokban intett, hogy ne vlaszoljak neki, mert szeretn kieszkzlni, hogy elkldjk kvetsgbe. Csak hallgattam ht, nem akartam vlaszt adni. Erre a mohamedn nem tudom mr milyen srtst vgott hozzm, amirt a nesztorinus papok be akartk vdolni. s vagy megltk, vagy az utols leheletig tlegeltk volna, de n nem akartam.
(4) Msnap, vagyis pnksd eltti vasrnapon,* az udvarhoz vezettek, s az udvar fbb rnokai odajttek hozzm, az egyik egy mongol, aki a knnak a serleget szokta nyjtani, a tbbiek mohamednok; a kn rszrl vallattak, hogy mi gyben jttem. Ekkor elmondottam nekik a mr kzlt szavakat: hogyan jttem volt Szartachhoz, Szartachtl Batuhoz, s hogyan kldtt Batu ide, majd hozztettem: „Nincs tadni val zenetem senki emberfia rszrl – a knnak tudnia kell, amit Batu rt neki –, csupn Isten igit mondanm, ha hajtan meghallgatni.” E sznl megrekedtek: faggatni kezdtek, Istennek mely igit szeretnm neki elmondani, mert azt kpzeltk, valami szerencss dolgot kszlk neki jvendlni, mint sokan msok teszik.
(5) Ezekre gy feleltem: „Ha azt akarjtok, hogy elmondjam neki Isten igit, szerezzetek tolmcsot rszemre.” „Mr kldttnk rte – vlaszoltk –, de azrt csak mondd ezen keresztl, ahogy tudod, megrtnk tged.” s nagyon szorongattak, hogy mondjam. Ekkor gy beszltem: „Istennek igje ez: Akire tbbet bznak, attl tbbet is krnek szmon.* Hasonl egy msik: Aki tbbet kapott, annak jobban kell szeretnie.* Istennek ezen igibl kiindulva mondom Meng knnak, hogy Isten neki sokat adott. Mert hatalmt s gazdagsgt, melyet birtokol, nem a tojinok blvnyai adtk neki, hanem a mindenhat Isten, aki az eget s fldet alkotta, aki minden uralmat a kezben tart, s az emberek bnei miatt tteszi egyik nemzettl a msik nemzethez. Ha teht Meng szereti t, rendben lesz dolga, ha viszont nem, tudja meg, hogy Isten szmon kri tle, mgnem megfizet az utols fillrig.”*
(6) Ekkor az egyik mohamedn azt mondta: „Vajon van-e olyan ember, aki nem szereti Istent?” gy feleltem r: „Isten azt mondja: Ha valaki szeret engem, megtartja az n parancsaimat.* Aki teht nem tartja meg Isten parancsait, az nem szereti t.” Erre amaz: „Jrtl te a mennyben, hogy ismered Isten parancsait?” „Nem – mondottam –, de az gbl tadta parancsait szent embereknek, s vgl maga is leszllott a mennybl, hogy tantson minket, tantsai megvannak rsban, s az emberek cselekedeteibl ltjuk, hogy megtartjk-e ket avagy sem.” Erre a msik: „Azt akarod ht mondani, hogy Meng kn nem tartja meg Isten akaratt?” n gy: „El fog jnni a tolmcs, amint mondjtok, s ha a kn beleegyezik, n az szne eltt elsorolom majd Isten parancsolatait, s magamagrl meg fogja tlni, kveti-e azokat vagy sem.” Ekkor ott hagytak, s jelentettk Meng knnak, hogy n t blvnyimdnak, azaz tojinnak* neveztem, s azt lltottam, hogy nem kveti Isten parancsait.
(7) Msnap elkldtte hozzm rnokait, akik gy szlottak: „Urunk kld hozzd e szavakkal: Vagytok itt keresztnyek, mohamednok s tojinok, s mindegyiktk azt erstgeti, hogy az vallsa a legjobb, s az rsai, azaz knyvei a legigazabbak. Ezrt a kn azt akarja, hogy mindnyjan jjjetek ssze, tartsatok gylekezetet, s rja le ki-ki a maga mondanivaljt, hogy felismerhesse az igazsgot.” Ekkor gy szltam: „ldott az Isten, aki ezt sugallta a kn szvbe! De a mi rsunk azt mondja: Isten szolgjnak nem illik torzsalkodni, hanem legyen mindenkihez nyjas; ezrt ksz vagyok mindenkinek, aki csak kvnja, viszly s civakods nlkl eladni a keresztnyek hitnek s remnysgnek lnyegt.”* k felrtk e szavakat, s visszavittk a knnak. Ekkor kihirdettk a nesztorinusoknak, hogy kszljenek fel, s rjk le, amit mondani szndkoznak, hasonlkppen elrendeltk a mohamednoknak, gyszintn a tojinoknak is.
(8) Msnap jbl elkldte az rnokokat, akik ezt mondtk: „Meng kn tudni hajtja, mely okbl jttl e vidkre.” „Ezt tudnia kell Batu levelbl”– feleltem r. Ekkor k gy: „Batu levele elveszett, s elfeledte, amit Batu rt neki, ezrt tled szeretn tudni.” Ekkppen megnyugtatva azt mondottam nekik: „A mi vallsunk feladata minden embernek hirdetni az evangliumot. Ezrt mikor a mongolok nemzetnek hrt meghallottam, elfogott a vgy, hogy felkeressem ket; s mialatt e vgy lt bennem, meghallottuk Szartachrl, hogy keresztny. Ekkor hozz vettem utamat. s a francik ura, kirlya barti szavakat tartalmaz levelet kldtt neki, tbbek kztt tanskodvn arrl, hogy mifle emberek vagyunk, s krvn, hogy engedje meg elidznnk a mongolok krben. Ekkor Szartach Batuhoz kldtt minket, s Batu Meng knhoz; ezrt krtk t, s mg egyre krjk, jruljon hozz maradhatsunkhoz.” k mindent felrtak, s visszavittk neki.
(9) Msnap ismt kldtt hozzm e szavakkal: „A kn jl tudja, hogy nem valamifle kldetsben jttetek hozz, hanem azrt, hogy imdkozzatok rte, mint sok ms pap teszi; de azt krdezi, megfordultak-e mr nlunk valaha a ti kveteitek kzl vagy nlatok a mieink kzl?” Ekkor elmondtam nekik mindent Dvidrl s Andreas frterrl,* s k az egszet rsba foglalva visszavittk a knnak. Mire jbl zent velk, mondvn: „A kn r szavai ezek: Mr sokig llomsoztatok itt, s most azt akarja, hogy trjetek vissza a ti fldetekre; krdezteti, hajlandk volntok-e az kvett magatokkal elvezetni?” gy feleltem: „Az kveteit nem mernm birodalma hatrain tl vezetni, mert hbors szntr meg tenger meg hegysg keldik kznk s kztek, s n szegny szerzetes vagyok, ezrt nem mernm ket ksretembe fogadni.” A kldnck mindent felrtak, s visszamentek.
(10) Eljtt a pnksd elestje.* A nesztorinusok krnikt szerkesztettek a vilg teremtstl kezdden Krisztus knszenvedsig; majd a passin tugorva rintettk a mennybemenetelt, a halottak feltmadst s az utols tlethez val rkezst; ezekben volt egy s ms megtmadhat, amire kitantottam ket. Mi a magunk rszrl egyszeren csak a mise hitvallst rtuk fel: Hiszek egy Istenben.
(11) Ekkor megkrdeztem tlk, hogyan szeretnk elkezdeni. Azt mondtk, elszr a mohamednokkal akarnnak vitba szllani. Bebizonytottam, hogy az nem volna helyes, mert a mohamednok egyetrtenek velnk abban, hogy egy az Isten, gy tmaszt nyerhetnk bennk a tojinok ellen. Beleegyeztek. Ekkor megkrdeztem tlk, tudjk-e, honnan vette eredett a vilgon a blvnyimds; nem tudtk. Elmesltem nekik, s k gy vlekedtek: „Ezt majd elmondod nekik, aztn hagyj minket beszlni, mert tolmccsal beszlni nehzkes.” Azt mondottam: „Prbljuk ki, hogyan fogtok velk szembeszllni. n kpviselem most a tojinok llsfoglalst, s ti vdelmezztek a keresztnyekt. n abba a szektba tartozom, tegyk fel, amelyik azt mondja: Nincs Isten, bizonytstok be, hogy van!” Ismeretes itt ugyanis egy olyan szekta, mely azt lltja, hogy brmely dolognak a lelke s az ereje annak a dolognak az istene, s egybknt nem ltezik Isten. Ekkor a nesztorinusok nem tudtak semmit bizonytani, csak elismteltk azt, amit az rs elbeszl. gy szltam: „k nem hisznek az rsnak, ha ti egy valamit elmesltek, k az ellenkezjt fogjk meslni.” Azt javasoltam nekik, engedjenek elszr engem szembeszllni velk, mert ha n belezavarodnk, szmukra mg maradna alkalom a beszdre; ha ellenben k belezavarodnnak, azok utn engem mr nem hallgatnnak meg. Beleegyeztek.
(12) Pnksd eltti napon teht sszegyltnk imahzunkhoz, s Meng kn hrom rnokot kldtt ki dntbrnak, egy keresztnyt, egy mohamednt s egy tojint, s kihirdettk: „me, Meng parancsa, s senki se merszelje azt mondani, hogy Isten parancsa ms. A kn azt parancsolja, hogy senki se prbljon a msiknak veszeked vagy srt szavakat mondani, s fveszts terhe mellett ne merjen senki tumultust tmasztani, mely az gyet htrltatn.” Ekkor valamennyien elcsendesedtek. Nagy nptmeg volt jelen, mert mindegyik fl a maga fajtjnak legblcsebbjeit hvta el, s sokan msok is sszesereglettek.
(13) A keresztnyek kzpre lltottak engem, mondvn a tojinoknak, hogy vitzzanak velem. Ekkor a tojinok, akik nagy gylekezettel kpviseltettk magukat, elkezdtek Meng kn ellen zgoldni, mert ilyet mg soha egyetlen kn sem ksrelt meg, hogy az titkaik utn frksszenek. Egy Knbl jtt tojint lltottak velem szembe, a tolmcsval. n Willelmus mester fival voltam. Amaz elszr gy szlt hozzm: „Bartom, ha sarokba szorulsz, keress magadnl okosabbat!” n hallgattam. Erre megkrdezte tlem, hogy mirl akarok elbb vitzni, arrl-e, hogy hogyan jtt ltre a vilg, vagy arrl, hogy mi lesz a llekkel a hall utn. Azt vlaszoltam neki: „Bartom, ez nem lehet a mi beszlgetsnk bevezetse. Istentl ered minden, mindennek a forrsa s a feje, ezrt legelszr Istenrl kell beszlnnk, akirl ti mskpp vlekedtek, mint mi, s Meng meg akarja tudni, ki hisz helyesebben.” A brk gy dntttek, hogy ez a helyes.
(14) A tojinok az emltett krdseken akartak elindulni, mert ez a f erssgk. k ugyanis valamennyien ama manicheusi eretneksg kveti, melynek rtelmben a dolgok fele rossz, a msik fele j, s vgs fokon kt alapelv van*; a lelkekrl* mind azt tartjk, hogy testrl testre vndorolnak.
(15) Mg a legrtelmesebb nesztorinus pap is krdezett engem az oktalan llatok lelke fell, vajon megbjhatnak-e valahol, hogy ne zessenek munkra a hall utn. E tvtan bizonytsra, amint nekem Willelmus mester meslte, Knbl egy fit hoztak ide, aki testnek nagysgt tekintve nem volt mg hromves, de minden rtelmi tevkenysgre kpesnek bizonyult. magamagrl azt lltotta, hogy harmadszor lttt testet,* ismerte a betket s tudott rni.
(16) Azt mondottam teht a tojinnak: „Mi szvnkben szilrdan hisszk, s ajkunkkal valljuk, hogy van Isten, s hogy csak egy Isten van, aki egy a tkletes egysgben. Te mit hiszel?” gy felelt: „A bolondok mondjk, hogy csak egy Isten van, de az okosok azt mondjk, hogy sok van. Nemde a te orszgodban is vannak nagy urak, itt meg Meng kn a legnagyobb r? gy van az istenekkel is, mert klnbz vidkeken klnbz istenek vannak.” Azt feleltem neki: „Te rossz pldt hozol, illetve olyat, mely az emberekrl kvetkeztet istenre, ily mdon brmely hatalmassg a maga orszgban istennek volna nevezhet.”
(17) s mikor hasonlatt meg akartam volna cfolni, elmbe vgott, krdezve: „Milyen a te Istened, akirl azt lltod, hogy egyedlval?” Ezt feleltem: „A mi Istennk, akin kvl nem ltezik ms, mindenhat, s ezrt nem szorul senki segtsgre, ellenkezleg, mi, valamennyien rszorulunk az segtsgre. Nem gy van az emberekkel. Egyetlen ember sem kpes egymagban mindenre, s ezrt tbb rnak kell lennie a fldn, mert egy nem tud mindent hordozni. Tovbb Isten mindent tud, s ezrt nincs szksge tancsosokra, st minden tuds tle szrmazik. Hasonlkppen a legfbb j, s nem nlklzi a mi javainkat, hanem mi vagyunk azok, akik benne lnk, mozgunk s vagyunk. Ilyen a mi Istennk, s ezrt nem kell msikat felttelezni.” „Nem gy van – vetette kzbe –, pp ellenkezleg: van egy legfelsbb Isten az gben,* akinek eredett eddig mg nem ismerjk, tz van alatta, s azok alatt van egy alacsonyabb rend. A fldn vgtelenl sok van.”
(18) Mivel mg ms mesket is akart szni, megkrdeztem ama legfelsbb Isten fell, vajon mindenhatnak hiszi-e azt vagy valamely ms istent. s mert flt vlaszolni, visszakrdezett: „Ha a te Istened olyan, amilyennek mondod, mirt csinlta a dolgok felt rossznak !” „Ez tves! – feleltem. – Aki a rosszat csinlta, nem Isten. s minden, ami csak van, j.” E szavakra az sszes tojin elcsodlkozott, s rsba foglalta, mint valami hamis vagy kptelen dolgot. Ekkor elkezdte krdezni: „Honnan van ht a rossz?” „Rosszul krded – mondottam –, elszr azt kell krdened, hogy mi a rossz, mieltt azt krdend, hogy honnan van; de trj vissza az els krdsre, hiszed-, hogy valamely isten mindenhat, s azutn felelni fogok neked mindenre, amit csak krdezni akarsz.”
(19) Sokig lt, nem akarva vlaszt adni, gyhogy a kn rszrl hallgatkul rendelt rnokoknak kellett a feleletre felszltaniok. Nagy sokra kijelentette, hogy egyetlen isten sem mindenhat. Ekkor az sszes mohamedn nagy nevetsbe trt ki.
(20) A csend belltval azt mondottam: „Teht a te isteneidnek egyike sem tud tged minden veszlyben megmenteni, mert eladdhat olyan eset, melyben nincs hatalma; tovbb senki sem szolglhat kt rnak,* hogyan tudsz ht szolglni ennyi istennek az gben s a fldn?” A hallgatsg biztatta, hogy feleljen, de nma maradt. s amikor szerettem volna az sszes jelenlev eltt kifejteni az isteni lnyeg egysgrl s a Szenthromsgrl szl rveket, a helybeli nesztorinusok azt mondottk nekem, hogy elg lesz, mert k kvntak beszlni.
(21) Ekkor tengedtem nekik a szt, s mikor k a mohamednokkal akartak volna vitba bocstkozni, azok gy feleltek: „Megengedjk, hogy a ti vallstok igaz, s igaz az, ami az evangliumban foglaltatik, ezrt nem akarunk veletek egyetlen krdsben sem vitatkozni.”* s bevallottk, hogy minden imjukkal azon knyrgnek Istenhez, hogy a keresztnyek hallnak mdjra haljanak meg.
(22) Volt itt egy reg pap is az ujgurok szektjbl, akik egy istent vallanak, mgis blvnyokat csinlnak; vele sokat vitatkoztak, elbeszlve mindent az Antikrisztus megjelensig, az tletig, s hasonlatokkal magyarztk neki s a mohamednoknak a Szenthromsgot. Mind egy sz ellenvets nlkl hallgattk, de senki sem jelentette ki: „Hiszem s keresztny akarok lenni.”
(23) Ezek vgeztvel a nesztorinusok s hasonlkppen a mohamednok hangosan nekeltek, a tojinok hallgattak, azutn mindnyjan bsgesen ittak.
XXXIV. [WILLELMUS FRTER UTOLS KIHALLGATSA MENGNL]
(1) Pnksd napjn* maga Meng kn idzett a szne el: engem, valamint azt a tojint, akivel vitatkoztam; mieltt mg belptem volna, a tolmcs, Willelmus mester fia kzlte, hogy vissza kell trnnk haznkba, s ne is mondjak ellent, mert gy hallotta egszen bizonyosra. Miutn a kn el lptem, trdet kellett hajtanunk, nekem s mellettem a tojinnak az tolmcsval. Ekkor gy szlt hozzm a kn: „Valld meg az igazat: mondottad-e az elmlt napon, amikor jegyzimet kldttem hozzd, hogy n tojin vagyok?” „Uram, ezt nem mondottam – vlaszoltam r –, de ha beleegyezel, megismtlem eltted szavaimat, melyeket mondottam.” Megismteltem az akkor elhangzottakat, s gy felelt: „Jl gondoltam, hogy nem mondottad, mert nem olyan sz volt, melyet mondanod illenk, de a tolmcsod rosszul fordtotta.” s felm nyjtotta botjt, melyre tmaszkodott, mondvn: „Ne flj.” n elmosolyodva, halkan gy szlottam: „Ha flnk, nem jttem volna ide.” A kn krdezte a tolmcstl, hogy mit szltam, s az megismtelte.
(2) Azutn sajt hitrl kezdett vallani elttem. „Mi, mongolok – vezette be szavait –, hisszk, hogy csak egy Isten van, aki ltal lnk, s aki ltal halunk, s irnta egyenes a mi szvnk.” „Ezt Isten maga fogja megadni – szlottam –, mert az adomnya nlkl ez nem lehetsges.” A kn megkrdezte, hogy mit mondottam, a tolmcs kzlte vele. Azutn folytatta: „De amint Isten a kezet klnbz ujjakkal ltta el, gy az embereknek is klnbz utakat adott. Nektek az rst adta Isten, s ti, keresztnyek, nem kvetitek azt. Az rsban nem talltok olyat, hogy egyik embernek a msikat gncsolnia kell; vagy taln talltok?” – krdezte. „Nem – feleltem –, de kezdettl fogva hangoztattam neked, hogy nem kvnnk senkivel sem civdni.” „Nem rd rtem – hagyta helyben. Hasonlkppen azt sem talljtok benne, hogy az ember pnzrt trjen el az igazsgtl.” „Nem, uram – mondottam –, s valban, nem azrt jttem e tjakra, hogy vagyont szerezzek, st azt is visszautastottam, amit felajnlottak nekem.” Az egyik jegyz jelen volt, s tanstotta, hogy visszautastottam volt egy jasztukot s a selyemkelmket. „Nem arra rtem – felelte a kn. – Nektek teht az rst adta Isten, s ti nem kvetitek azt; neknk viszont a smnokat adta, s mi megtesszk, amit k mondanak neknk, s bkessgben lnk.” Ngyszer ivott, gy gondolom, mieltt szavai vgre rt volna.
(3) s mg figyelmesen hallgattam, vajon kszl-e mg tovbb vallani hitrl, mr visszatrsemrl kezdett beszlni, mondvn: „Sokig idztl itt; most azt akarom, hogy visszamenjl. Azt mondottad, hogy nem mered az n kveteimet magaddal vezetni; hajland volnl-e zenetemet vagy levelemet elvinni magaddal?”
(4) Ettl kezdve nem volt sem alkalmam, sem idm, hogy a katolikus vallsrl hitet tegyek neki. Az ember ugyanis nem beszlhet eltte tbbet, csak amennyit kiszab, kivve a kveteket, mert a kvet azt mondhatja, amit akar, s mindig krdezik, akar-e mg mst is mondani? Engem azonban nem hagyott tovbb beszlni, hanem t kellett hallgatnom, s a krdezettekre felelnem.
(5) Ekkor azt vlaszoltam neki, hogy kzlje velem zenett, foglaljk rsba, s n legjobb tudsom szerint, kszsgesen viszem magammal. rdekldtt, kvnnk-e aranyat, ezstt vagy drga ruhkat. „Semmi ilyet nem fogadunk el – mondottam –, de nincsenek kszleteink, s a te segtsged nlkl nem tudjuk orszgodat elhagyni.” Ekkor azt mondotta: „Gondoskodni fogok szmodra minden szksges dologrl orszgomon vgig. Akarsz mg valamit?” „Ez elg nekem” – feleltem. Ekkor megkrdezte: „Meddig akarod, hogy ksrtesselek?” „A mi hatkrnk rmnyorszg kirlynak fldjig terjed – vlaszoltam –, elg volna nekem, ha odig eljutnk.” azt felelte: „Odig elksrtetlek tged, onnan gondoskodj magadrl.” Majd hozzfzte: „Egy fejen kt szem van, s noha kett van, mgis egy az ltsuk, s ahov az egyik irnyozza tekintett, odanz a msik is; Batutl jttl, ezrt gy val, hogy rajta keresztl trjl is vissza.”
(6) E szavak vgeztvel engedlyt krtem tle a szlsra. „Beszlj” – mondotta. Ekkor gy beszltem: „Uram, mi nem vagyunk harcias emberek, mi azt szeretnnk, ha azok brnk a vilg uralmt, akik azt a legigazsgosabban kormnyoznk Isten akarata szerint. A mi feladatunk tantani az embereket Isten akarata szerint lni, e clbl jttnk tjaitokra, s szvest-rmest maradtunk volna, ha te beleegyeztl volna. De mert azt hajtod, hogy visszatrjnk, gy kell annak trtnnie. Vissza fogok menni, s elviszem leveledet legjobb igyekezetem szerint, ahogy azt parancsolod. De meg szeretnm krni nagysgodtl, hogy leveled elvitele utn szabadjon nekem a te jvhagysoddal visszajnni hozzd, fleg mert Bolatban l nhny szegny szolgd,* akik a mi nyelvnket beszlik, s szksgk van papra, hogy tantsa ket s fiaikat a sajt vallsukra, s n szvesen maradnk velk.” Ekkor azt felelte: „Feltve, ha uraid visszaengednek hozzm.” Mire azt mondottam: „Uram, n nem ismerem az n uraimnak szndkt, de engedlyem van tlk, hogy oda menjek, ahov csak akarok, ahol Isten iginek hirdetse szksgesnek mutatkozik. gy ltom, hogy e tjakon nagyon is nagy szksg volna r, ezrt akr kldenek vissza hozzd kveteket, akr nem, a te beleegyezsed esetn n visszajnnk.”
(7) A kn hallgatott, s hossz ideig lt mintegy gondolataiba merlten; tolmcsom szlt, hogy ne beszljek tovbb. n aggodalmasan vrtam vlaszt. Vgre gy szlott: „Hossz t van eltted, erstsd magad telekkel, hogy psgben elrkezzl a te orszgodba.” s inni adatott nekem. Ekkor eltvoztam szne ell, s azontl nem trtem tbb vissza. Ha hatalmam lett volna r, hogy csodkat tegyek, miknt Mzesnek, taln megalzkodott volna.
XXXV. [SMNJAIKRL]
(1) Smnjaik* teht, mint a kn beismerte, az papjaik, s amit azok parancsolnak, kslekeds nlkl megteszik. Az szolglatukat rom most le felsgednek gy, ahogy azt Willelmus mestertl, valamint ms szavahihet emberektl sikerlt megtudnom. Smnjaik sokan vannak, s mindig egy fsmn van az lkn, aki jurtjt mindig Meng kn legnagyobb jurtjval szemkzt lltja fel egy khajtsnyi tvolsgban. Mint mr mondottam, a blvnyaikat hordoz taligk az rizetre vannak bzva. A tbbiek az udvar mgtt helyezkednek el a szmukra kijellt helyeken, s a vilg klnbz tjairl jnnek hozzjuk olyanok, akik bizalommal viseltetnek az mesterkedseik irnt.
(2) Egyesek kzlk rtenek valamelyest a csillagszathoz, fkpp maga a fsmn, s elre meghirdetik a nap s hold fogyatkozst; amikor ennek bekvetkezsre vrnak, az egsz np elltja magt lelemmel, hogy ne kelljen hzuk ajtajn kilpnik. Ha aztn bell a fogyatkozs, megszlaltatjk a dobokat s a spokat, nagy lrmt s kiablst csapnak. Mikor pedig vget r, akkor ivssal s lakmrozssal tltik idejket, s nagy rmet lnek. A smnok jellik ki minden vllalkozs megttelhez a kedvez vagy baljs napokat; ezrt sohasem gyjtenek sereget, s nem kezdenek hborba az javaslatuk nlkl; Magyarorszgra is rges-rgen visszatrtek volna, de a smnok nem engedik.
(3) k visznek t tzek kztt mindent, amit az udvarba kldenek, s ezrt megkapjk belle a kijr rszket. k tiszttjk meg tzek kztt val thurcolssal az elhunyt hagyatkt. Mikor ugyanis valaki meghal, minden hozz tartoz dolgot klnvlasztanak, s nem elegytik ssze a szllson lev egyb holmikkal; mg tz ltal minden meg nem tisztul. Lttam, hogy gy tettek annak az rnnek az udvarval, aki ott tartzkodsunk folyamn halt meg. Ezrt ketts oka volt, hogy Andreas frternek s trsainak tzek kztt kellett thaladnia: egyrszt mert ajndkokat vittek, msrszt mert azokat egy mr elhunyt embernek, spedig Gjk knnak szntk. Tlem semmi ilyet nem kvntak meg, minthogy semmit sem vittem. Ha valamely llat vagy valami ms trgy fldre esik, mialatt gy tzek kztt tvezetik, az a smnok.
(4) Mjus havnak kilencedik napjn sszegyjtik a mnes valamennyi fehr lovt, s megszentelik. A keresztny papok is mindannyian ktelesek oda kivonulni fstlikkel. Ekkor j kumiszt ntenek a fldre, s azon a napon nagy nnepsget csapnak, mert ekkor nneplik az j kumisz els ivst, mint nlunk helyenknt az j bort Bertalankor* vagy Syxtus napjn,* s a gymlcst Jakab s Kristf napjn.*
(5) A smnokat hvjk, amikor figyermek szletik, hogy sorst megjvendljk. Kihvjk ket akkor is, ha valaki megbetegszik, k elmondjk varzsnekeiket, s megllaptjk, vajon termszetes betegsgbe esett-e az illet vagy megrontottk. Errl az a metzi asszony, akit emltettem, meslt nekem egy klns esetet.
(6) Egy zben igen rtkes szrmket hoztak ajndkba, s annak az rnnek a szllsn helyeztk el, akirl mr emltettem, hogy keresztny volt; a smnok tvittk tzek kztt, s tbbet vettek el belle, mint amennyi jrt volna nekik. Egy szolglasszony, az rn kincseinek gondozja, bepanaszolta ket asszonynl emiatt, s az szemrehnyst tett nekik. Trtnt ezutn, hogy az rn gynak esett, s klnbz testrszeiben heves fjdalmak kezdtk gytrni. Kihvtk a smnokat; azok tvolabb lelve megparancsoltk az egyik lenynak, hogy tegye kezt a fj rszre, s vegye ki, ha valamit tall. A leny felkelve gy is tett, s kezben egy darab nemezt vagy ms anyagot lelt. Ekkor meghagytk neki, hogy tegye a fldre; miutn letette, a rongy kgyzni kezdett, mint valami l llat. Majd vzbe tettk, s ott valami picaflv vltozott; a smnok azt mondtk: „rnnk, eszerint egy boszorkny sebzett meg tged az bbjoskodsval.” s azt az asszonyt vdoltk vele, aki ket a szrmk dolgban bepanaszolta. A gyanstottat a tboron kvl a mezre vittk, ht napon keresztl tlegeltk s ms knzsoknak vetettk al, hogy beismersre brjk. Kzben meghalt az rn. A hr hallatra az asszony azt mondta nekik: „Tudom, hogy rnm meghalt, ljetek meg, hogy kvessem t, mert soha semmi rosszat nem okoztam neki.” s mert semmit nem ismert be, Meng megparancsolta, hogy hagyjk letben.
(7) Erre a smnok az emltett rn lenynak dajkjt vdoltk meg, egy keresztny asszonyt, kinek frje az sszes nesztorinus pap kztt a legtekintlyesebb volt. Egy rabszolganjvel egytt elvonszoltk, hogy knzsaikkal vallomsra brjk. A rabszolgan megvallotta, hogy asszonya elkldte t egy bizonyos lval beszlni, s attl vlaszokat krni. Maga az asszony is beismerte, hogy tett volt egyet s mst az rn kegyeinek elnyersrt, mert jt akart neki, de semmi olyat nem tett, amivel rtalmra lett volna. Faggattk arrl is, vajon frje be volt-e avatva? Az asszony mentette t, azt lltva, hogy elgette a betket s rsokat, amelyeket maga ksztett volt. Erre az asszonyt kivgeztk, frjt, azt a bizonyos papot pedig Knban szkel pspkhez kldte Meng, hogy tlkezzen felette, jllehet nem talltk bnsnek.
(8) Kzben trtnt, hogy Meng kn els felesge fiat szlt. A smnok, akiket a fi sorsrl jsolni megidztek, valamennyien kedvez dolgokat jvendltek, mondvn, hogy sok fog lni, s nagy r lesz belle. Nhny nappal utna trtnt, hogy a fi meghalt. Ekkor az anya tombolva hvta a smnokat, s szemkre vetette: „Azt mondttok, hogy a fiam lni fog, s me, meghalt!” Mire azok: „rnnk, mr ltjuk a boszorknyt: Cirina dajkjt, akit a napokban vgeztek ki. gyilkolta meg a fiadat, s most ltjuk, hogy magval ragadja.” A dajka utn egy felntt fi s egy leny maradt a szllson; az rjng anya azonnal kldetett rtk, s a fit egy frfival, a lenyt egy asszonnyal meglette bosszbl a firt, akit a varzslk lltsa szerint a testvrek anyja gyilkolt meg.
(9) Nhny nappal ezutn a kn a szban forg gyerekekkel lmodott, s reggel megkrdezte, hogy mi trtnt velk. Szolgi fltek megmondani; a kn egyre aggodalmasabban faggatta ket, hogy hol vannak, mert jjel ltomsban megjelentek neki. Ekkor kzltk vele. A kn azonnal felesghez kldtt, s krdre vonta, honnan veszi azt, hogy egy asszony frje tudtn kvl hallos tletet tegyen. Azzal ht napra bezratta, megparancsolva, hogy ne adjanak neki enni. A frfit, aki az ifjt meglte, lefejeztette, s fejt annak az asszonynak a nyakba kttette, aki a lenykt meggyilkolta, s tzes szkkel ostoroztatta vgig a szllson, azutn hallba kldte. Felesgt is meglette volna, csak a tle val gyermekei kedvrt nem tette. Majd ott hagyta udvart, s egy hnapig nem trt vissza.
(10) A smnok varzsnekeikkel az idjrst is megzavarjk, s amikor a termszet rendje szerint akkora hideg van, hogy nem tudnak semmit ellene tenni, akkor egyeseket kiszemelnek a tborokban, s azokat okoljk, hogy ltaluk jn a hideg; az ilyeneket minden habozs nlkl kivgzik.
(11) Kevssel azeltt, hogy eltvoztam volna tlk, a kn egyik gyasa megbetegedett, s sokig bgyadozott. A smnok rolvassokat mondtak a beteg egyik nmet rabszolganje felett, aki hrom napra elaludt. Mikor maghoz trt, faggatni kezdtk, hogy mit ltott. A leny sok mindenkit ltott volt, ezekrl mind azt kvetkeztettk, hogy hamarosan meg fognak halni; s mert rnjt nem ltta kzttk, gy magyarztk, hogy ebbe a betegsgbe nem fog belepusztulni. Lttam a lenyt, s a bdulattl mg mindig ersen fjt a feje.
(12) Egyes smnok szellemeket is idznek; j idejn sszehvjk jurtjukba azokat, akik a szellemtl vlaszt vrnak; a hz kzepre ftt hst tesznek. Az a km,* aki a szellemet megidzi, elkezdi mondani az varzsnekeit, majd a kezben tartott dobot ersen a fldhz vgja. Vgl elkezd rjngeni, s megktzteti magt. Ekkor a sttben eljn a szellem, megeteti vele a hst, s feleleteket ad.
(13) Egy alkalommal, amint Willelmus mester elbeszlte nekem, egy magyar ember elrejtztt nluk, s a hz fltt megjelen szellem kiltozni kezdett, hogy nem tud bemenni, mert egy keresztny van kzttk. A magyar, hallva ezt, sietve eliszkolt, mivel mr nekilttak keressnek. Ezeket s mg sok minden mst csinltak, amit hosszadalmas volna elmeslni.
XXXVI. [A KN NNEPSGEIRL; A LAJOS KIRLYHOZ
INTZETT LEVLRL; WILLELMUS FRTER TVOZSRL]
(1) Pnksd nnepe utn hozzfogtak a felsgednek kldend levl megszerkesztshez. Kzben a kn visszatrt Karakorumba, s ppen pnksd nyolcadn* tartotta meg nagy nnepsgt; azt kvnta, hogy az utols napon az sszes kvet jelenjen meg. rtnk is kldtt, de n mr elzleg a templomhoz mentem, hogy megkereszteljem egy itt tallt szegny sors nmet hrom fit. Azon az nnepsgen Willelmus mester volt a pohrnokok feje, mert ksztette az italt ont ft; mindannyian – gazdagok, szegnyek – nekeltek, tncoltak, kezkkel tapsoltak a kn eltt. Ekkor a kn sznoklatot intzett hozzjuk, mondvn: „Fivreimet messzire tvozni ksztettem, s veszedelembe kldttem idegen nemzetekhez. Most majd elvlik, hogy mit tesztek ti, amikor titeket akarlak elkldeni, hogy nvekedjk a mi birodalmunk.” A ngy nap mindegyikn ruht vltottak, minden egyes napon a lbbelitl fel egsz a fejrevalig azonos szn ltzetet adtak nekik.
(2) Ez idben lttam itt a bagdadi kalifa* kvett, aki kt szvr kztt hordszken vitette magt az udvarhoz; egyesek azt beszltk, hogy szvetsget kttt a mongolokkal, mely szerint tzezer lovasnyi sereget tartoznak adni nekik. Msok azt rebesgettk, hogy Meng kijelentette: nem kt velk bkt msknt, csak ha sszes erdtseiket leromboljk, mire a kvet gy vlaszolt: „Majd ha ti eltvoltjtok lovaitok valamennyi patjt, akkor mi is le fogjuk rombolni minden erdtsnket.”
(3) Lttam itt egy indiai szultn* kveteit is, akik nyolc leoprdot hoztak, valamint tz oly mdon idomtott agarat, hogy leoprdok mdjra meglnek a l farn. Mikor azutn rdekldtem, melyik irnyba esik India attl a helytl, nyugat fel mutattak. s azok a kvetek velem egytt trtek vissza csaknem hrom hten keresztl, mialatt pedig nyugatnak haladtunk. Lttam itt Trkorszg szultnjnak* kveteit is, akik rtkes ajndkokat hoztak a knnak; azt vlaszolta, mint hallottam, hogy nincsen szksge sem aranyra, sem ezstre, csak emberekre; kvetkezskppen azt akarja, hogy hadseregrl gondoskodjanak rszre.
(4) Szent Jnos napjn* a kn nagy ivst rendezett; s n szzt kancatejet szllt taligt s kilencven lovat szmlltam ssze; Pter s Pl apostolok napjn* gyszintn.
(5) Mikor vgre elkszltek a levllel, melyet felsgednek kld, hvattak, s lefordtottk. Lertam szvegt, amennyire a tolmcs rvn meg tudtam rteni; gy hangzik:
(6) „Az rk Isten parancsa ez. Az gben csupn egy rk Isten van, a fldn ne legyen ms r, csak egy: Dzsingisz kn, Istennek fia, Temrin Dzsingej,* azaz a vas csengse.” (k Dzsingiszt a vas csengsnek hvjk, mert kovcs volt*; s ggjkben felfuvalkodva most Isten finak mondjk.)
(7) „me, az ige, melyet hozztok intznk: Akik csak vagyunk: mongolok, aki csak van najman, merkit, muzulmn*, s ahol csak kpesek hallani a flek, ahov csak el tudnak jutni a lovak, ott hirdesstek s rtesstek meg: attl fogva, hogy hallani s rteni fogjk az n parancsomat, s nem akarjk hinni, hanem hadat akarnak vezetni ellennk, hallani s ltni fogjk, hogy lesznek szemeik, de nem fognak ltni, s ha valamit meg akarnak tartani, nem lesznek kezeik, s ha jrni akarnak, nem lesznek lbaik. Ez az rk Isten parancsolata. Az rk Isten hatalma ltal jusson el Meng kn parancsa a mongolok nagy vilgn keresztl a francik urhoz, kirlyhoz, Lajoshoz s az sszes tbbi rhoz s paphoz, valamint a francik nagy nemzethez, hogy megrtsk a mi szavainkat. Az rk Isten parancsolata, melyet Dzsingisz kn hozott, sem Dzsingisz kntl, sem ms utna kvetkezktl nem rt mg el hozztok.
(8) Egy bizonyos Dvid* nev frfi ugyan felkeresett titeket, mint a mongolok kvete, de hazug volt; vele elkldtttek a ti kveteiteket* Gjk knhoz. k akkor rtek Gjk kn udvarba, mikor az mr meghalt. Felesge, Kajmis,* naszidzs-brokt* kelmket s levelet* kldtt nektek. De ht a hbor dolgait s a bke gyt kiismerni, egy nagy birodalmat nyugalomban tartani, a j elmozdtsrl gondoskodni, mindezt hogyan is tudhatta volna az a semmirekell asszony, aki hitvnyabb volt a kutynl?!”
(9) (Meng sajt szjbl hallottam mondani, hogy Kajmis a boszorknyok legdzabbika volt, s bbjoskodsval egsz rokonsgt tnkretette.*)
(10) „Azt a kt szerzetest, aki tletek rkezett Szartachhoz, Szartach Batuhoz kldte, Batu pedig, mivel Meng kn a legnagyobb a mongolok nemzete felett, hozznk kldtte.
(11) Most, hogy a nagy vilg, a papok s a szerzetesek valamennyien bkessgben legyenek s jltkben rvendezzenek, s hogy Isten parancsolatja nluk hrl adassk, ezrt emltett papjaitokkal el akartuk kldeni a mongol kveteket. k azonban azt vlaszoltk, hogy kztnk s kztetek hbors fld van, sok a rossz ember, s az utak nehezen jrhatk; amirt fltek, hogy nem volnnak kpesek kveteinket psgben elvezetni hozztok, de azt mondtk, ha mi tadnnk nekik parancsunkat tartalmaz levelnket, elvinnk azt Lajos kirlynak. Ez az oka, hogy nem kldttk el velk kveteinket, de elkldttk nektek emltett papjaitok ltal az rk Isten parancsolatjt rsba foglalva.
(12) Ez az rk Isten parancsolatja, melyet rtsetekre hoztunk. s miutn meghallotttok s elhitttek, ha engedelmeskedni akartok neknk, kldjtek el kveteiteket hozznk, gy majd megbizonyosodunk arrl, bkt vagy hbort akartok-e velnk. Mikor az rk Isten hatalmbl mind az egsz vilg a nap felkelttl annak lenyugovsig eggy lesz az rmben s bkessgben, akkor el fog vlni, hogy mit kszlnk tenni; ha pedig meghallotttok s megrtetttek az rk Isten parancsolatjt, s nem akartok re figyelmezni, sem elhinni azt, mondvn: »A mi orszgunk tvol fekszik, hegyeink ersek, tengernk nagy«, s evvel az elbizakodottsggal hadat hoztok rnk – mi tudjuk, mire vagyunk kpesek, s tudja az, aki a nehezet knnyv tette s a messzit kzeliv: maga az rk Isten.”
(13) Kezdetben felsged kveteinek neveztek minket a levlben. Ekkor azt mondottam nekik: „Ne nevezzetek minket kveteknek, hiszen vilgosan megmondtam a knnak, hogy nem vagyunk Lajos kirly kvetei.” Erre elmentek hozz, s jelentettk neki. Visszajve kzltk, hogy a kn nagyon j nven vette, s meghagyta nekik, hogy rjk aszerint, amint n mondom. n pedig azt mondottam, hogy trljk a „kvet” megnevezst, s nevezzenek minket szerzetesnek vagy papnak.
(14) Mialatt ezek trtntek, trsam meghallva, hogy a pusztasgon keresztl Batuhoz kellene visszatrnnk, s egy mongol ember volna a ksrnk, tudtomon kvl Bulgajhoz, a legfbb jegyzhz rohant, s jelekkel rtsre adta, hogy belepusztulna, ha azt az utat meg kellene tennie. s mikor elrkezett a nap, melyen elbocstsunkat vrtuk, spedig a Szent Jnos nnept kvet tizentdik napon,* az udvarhoz hvattk, s a jegyzk azt mondottk trsamnak: „Lsd, Meng kn gy kvnja, hogy a te trsad Batun keresztl trjen haza, s te azt mondod, beteg vagy, s ez vilgosan lthat. Meng kijelenti: Ha el akarsz menni trsaddal, eredj, de magadra vess, ha netaln lemaradsz majd valamely fiamnl, s az nem viseli gondodat, s csak klnc leszel trsad nyakn. Ha ellenben itt hajtasz maradni, a kn gondoskodni fog szmodra a napi szksgletekrl, amg olyan kvetek rkeznek, akikkel lassabb temben s vrosokat keresztez tvonalon tudsz visszamenni.” A frter gy felelt: „Isten adjon boldog letet a knnak! Maradok!” n azonban azt mondottam neki: „Testvr, gondold meg, mit teszel. n nem hagylak el tged.” „Te – felelte – nem hagysz el engem, de n elvlok tled, mert ha veled tartok, abban testem, lelkem vesztt ltom, mivel nincs bennem er ily irdatlan fradsg elviselshez.”
(15) Az rnokok hrom ruht, illetleg tunikt tartottak a kezkben, s azt mondottk neknk: „Ti nem akartok aranyat vagy ezstt elfogadni, de sok idt tltttetek itt imdsgban a knrt; kri, legalbb egy egyszer ruht fogadjon el mindegyiktk, hogy ne tvozzatok tle res kzzel.” Ekkor a kn irnti tiszteletbl knytelenek voltunk elfogadni a ruhkat, mert nagyon rossz nven veszik, ha ajndkaikat visszautastjk. Eltte tbb zben krdeztette tlnk, hogy mit kvnnnk, s mi mindig egy s ugyanazt a vlaszt adtuk, olyannyira, hogy az itteni keresztnyek gnyoltk mr a blvnyimdkat, akik szns-szntelen ajndkokra vadsznak. k azt feleltk, hogy bolondok vagyunk, mert ha a kn egsz udvart nekik akarn adni, k azt is rmest elvennk, s okosan tennk. Miutn teht tvettk a ruhkat, megkrtek, hogy mondjunk imt a knrt, amit teljestettnk is. gy elbocstst nyerve elmentnk Karakorumba.
(16) Trtnt pedig egy napon, mialatt mg a barttal az udvartl bizonyos tvolsgban, a tbbi kvettel egytt tboroztunk, hogy a bart oly hangosan harangozott a fval, hogy Meng kn meghallotta, s rdekldtt, mi legyen az. Megmondottk neki. Krdezte: mirt tvozott a bart oly messzire az udvartl? Azt vlaszoltk, hogy fradsgos volt naprl napra az udvarhoz vezetni neki a lovakat s krket, s hozztettk, jobb volna, ha Karakorumban tanyzna a templom mellett, s ott imdkozna. Ekkor a kn megzente neki, hogy ha Karakorumba kvnna menni, s ott megtelepedni a templom mellett, minden szksgessel elltn. A bart azonban azt felelte: „n Isten parancsra jttem ide Jeruzslem szent fldjrl, s odahagytam a vrost, melyben ezer jobb templom van annl az egy karakoruminl; ha a kn gy akarja, hogy itt llomsozzam, s imdkozzam rte – amint Isten is parancsolja –, maradok; klnben visszatrek oda, ahonnt jttem.” Mg akkor este taligba fogott krket vezettek hozz, s reggel visszavittk megszokott helyre, az udvar el.
(17) Kevssel tvozsunk eltt megrkezett egy bizonyos nesztorinus bart; okos embernek ltszott. Bulgaj, a legfbb jegyz a sajt stra eltt teleptette le, s a kn elkldtte hozz gyermekeit, hogy ldja meg ket. Mi teht elrtnk Karakorumba, s mialatt Willelmus mester hzban tartzkodtunk, megjtt vezetm tz jasztukot hozva, melybl tt Willelmus mester kezbe tett le, hogy a kn rszrl a frter szksgleteire hasznlja fel, a msik tt Homodei tolmcsomnak adta, meghagyva neki, hogy azt az ton az n elltsomra fordtsa. Tudtunkon kvl Willelmus mester rendezte volt el gy.
(18) Egy jasztukot rgtn eladattam s sztosztottam az itteni keresztny szegnyek kztt, akik tekintetkkel mind rajtunk csggtek; a msikat szksges ruhanemk s ms hinyz holmik beszerzsre kltttk; a harmadikbl Homodei vett egyet s mst, amibl a maga hasznra hzott valami kis nyeresget. A fennmarad jasztukokat is itt kltttk el, mert amita csak Perzsia hatrt tlptk, sehol sem kaptunk elegend elltst, mg a tatrok kztt sem, br itt nagy ritkn akadtunk valami megvsrolhat dologra.
|