A fehr hunok vallsa indiai forrsok alapjn
rta: Dr. Aradi va
A fehr hunok indiai hdtsait ltalban nem rtkeli jindulattal az indiai trtnetrs, mg az egyes rgi indiai forrsok sem. Bizonyos szempontbl rthet ez, hiszen a fehr hunok hdtk voltak a Kr.u. 5-ik- 6-ik szzadban s btor, harcias, de kegyetlen terlet-szerzsk nem tetszett a leigzottaknak. Ezrt hajlamosak minda mai napig nomd barbroknak nevezni ket, elfelejtkezvn arrl, hogy valaha az rjk is kegyetlenl foglaltk s puszttottk el a nluknl akkor sokkal fejlettebb Indus vlgyi civilizcit.
Abban azonban a 20-ik szzadi indiai trtnetrk egyetrtenek, hogy mind az gynevezett zsiai - teht az Attila ltal vezetett - hunoknak, mind a heftalitknak, azaz a fehr hunoknak sorsszer kldetsk volt az emberisg trtnelmben. Szinte kataliztorknt hatottak, mg az elbbiek hozzjrultak a Rmai Birodalom bukshoz, az utbbiak alaposan legyengtettk az kor kt virgz llamt: Perzsit s Indit. Indiban az elzleg ers kzponti hatalommal rendelkez Gupta-kirlysg tbb mr nem tudta visszaszerezni rgi terleteit, s gy szak India tbb kisebb, egymssal csatz monarchikra bomlott.1/ Valban, a fehr hunok, miutn Kr.u. 425-ben tlptk az Oxust /Amu-Darja/, elfoglaltk elbb Kashgrit, majd Szogdit, s Baktria meghdtsra trekedtek. Baktria egy rsze ekkor Perzsihoz tartozott, ahol az erskez Szszanida dinasztia uralkodott. Az 5-ik szzad kzeptl szz ven t folyt a harc a fehr hunok s Pezsia kztt; vltakoz szerencsvel, de vglis a fehr hunok nagy terletet szaktottak le az kori boridalombl. Baktrit elfoglaltk, st fhadiszllsukk tettk s ezt ksbbi indiai buksuk utn is mg vtizedekig megtartottk. Majd Gandhra kvetkezett /ma Pakisztnban van/, utna Kshmr s a Pandzsb s vgl szinte lerohantk szak-Indit, majd kb. Kr.u. 470-re a szubkontinens fele az vk lett, ezt onnan tudjuk, hogy Gvaliorban s a Malvai terleten is talltak fehr hun pnzrmket, mrpedig ez a kt hely igencsak India kzepn van.
Mieltt a cmben feltntetett tmrl szlnk, sszegeznm rviden a tnyeket, melyeket indiai s egyb forrsok alapjn tudunk a fehr hunok 5-ik - 6-ik szzadbeli hdtsairl, indiai s baktriai hborirl s a ma is India szak-nyugati tartomnyban; a kzel negyven milli lakos Rdzsasztnban l hun leszrmazottakrl: a msodik kasztbeli harcos rdzsputokrl, akik 1500 ve folyamatosan ennek a tartomnynak az uralkodit, a mahardzskat adjk. Ezeket Rdzsasztn egyik nagy dli rgijban: Mewrban maharnnak nevezik, aminek jelentse: „kirlyok kirlya”, s ll kulturlis, vallsi szempontbl a hagyomnyoknak megfelelen minden rdzsasztni mahardzsa fltt, a tbbiek az hbresei. Azonkvl a szintn msodik kasztbeli gurdzsrokrl kell emltst tenni, akik Rdzsasztn s az attl dlre fekv tartomny: Gudzsart laki, ennek a nevt is k adtk /Gurdzsar Rshtra = gurdzsr orszg, ebbl a msodik sz rvidtsvel lett Gudzsart/. A gurdzsrok tudjk s valljk, hogy k a fehr hunok /azaz eftalitk, vagy heftalitk, szanszkrt nyelven svta hunk, vagy kidaritk, knai nyelven je-tk /vagy Ye-te-li-to-k/, rmny nyelven hajtlok /melynek jelentse: ers ember/ s biznci forrsok szerint abdlek - de ez a sok nv mind ugyanazt a npet jelenti/ leszrmazottai. Errl tanskodnak egyes falvaik nevei, mint pl. Huna-vsza /hun lakos/, Huna-Ganva /hun falu/, de Mewr egyb falvai kzl is tbbnek hun eredet a neve, ilyen pl. Kemr is, ahol tavaly jrtam, s amelynek lakirl, szoksaikrl, vallsukrl tjkozdhattam.. Ugyancsak tbb hunok ltal ptett ma mr romos, vagy lakatlan vrosban jrtam, mint pl. Kumbagarh vrban s a krltte lv plt teleplsen, amit erd-fal vesz krl, ezeket a hun utd maharna: Kumbha pttette a 11-ik szzadban. rdekes megfigyelni, mennyire hasonlt ez a fal a Knai Nagyfalra. Tipikusan zsiai ptszet, amelyhez hasonl nem tallhat mshol Indiban. Jrtam Moderban, az ezerves templomegyttes terletn, ahol a leghresebb, szintn a rdzsputok ltal ptett Naptemplom van, errl mg bvebben szlok. A harmadik, a hunoktl leszrmazott, Indiban l nemzetsg a dzst, k elssorban az indiai s pakisztni Pandzsbban lnek, a hres szikhek /harcosok, ma katonk, de az let ms terletn is megtallhatk, szorgalmas, rtelmes emberek/ egyrsze is a dzstoktl szrmazik. A szikh npessg valjban egy a XVII. szzadban ltrejtt vallst kvet, amely tvzi a hinduizmus s az iszlm legfbb vonsait, de a vallson tl egy sajtos, nemzeti fggetlensget kifejez letforma, amely az angolokkal szembeni ellenllst fejezte ki. A szikhek robbantottk ki szak-Indiban 1857-ben a hres, gynevezett „szipoj” lzadst, melyet az angolok kegyetlenl vrbe fojtottak.
Abban a hunokkal foglalkoz kutatk ltalban megegyeznek, hogy a fehr hunokrl tbb forrs maradt fenn, mint az zsiai /azaz „fekete”, teht az Attila ltal vezetett/ hunokrl. Igaz, hogy a heftalitkrl nincs rmai forrs, de ezrt bven krptolnak a knai, indiai, perzsa, grg, biznci, st arab forrsok. Ezek a munkk hrom rszbl tevdnek ssze: a/ egyrszt szanszkrt, prkrit s pli nyelv irodalmi forrsok, mint pl. a hres indiai „tanknyvek”, a Purnk, melyek nem zrultak le els lersukkor, hanem a tudomnyok fejldsvel, vagy a trtnelem elrehaladtval kiegsztettk azokat. Klnsen rdekes kutatsunk szempontjbl az Agni Purna s a Visnu Purna. Az elbbi az indiai kasztok, alkasztok, valamint a krnyez npek genealgijval foglalkozik, az utbbi pedig vallstrtnettel. Nem sokkal a hunok indiai szereplse utn keletkezett a kshmri szanszkrt r: Kalhna Rdzsatarangni-je /”A kirlyok trtnete”/, melyet Stein Aurl fordtott angolra, s melyben a szerz felsorolja a hun uralkodkat, st a ksbb Kshmrban trnra lpett leszrmazottaikat is /vszmokkal!/, tovbb a hres klt s drmar: Klidszaegyik elbeszl kltemnyben: a Raghuvams-ban /”Raghu nemzetsge”/ is emlti a heftalitkat, gyszintn az utols indiai nagykirly: Harsha udvari kltjnek mve:a Harshacsarita /”Harsha cselekedetei”/ bvebben r rluk, majd ksbb ms, a kzpkori indiai brd-kltszet /mely elssorban Rdzsasztnban terjedt el a kirlyi udvarokban/ nekei, b/ az abban a korban, vagy nem sokkal a hunok uralkodsa utn Indiban jrt klnbz nemzetisg utazk /a knai Hien Csang s Szung Yn buddhista zarndokok, az arab Albrn trtnetr s a grg hajs s keresked: Koszmasz Indikopleusztsz valamint Prokpiusz grg trtnetr/ rsos beszmoli, s c/ a rgszeti satsok sorn tallt oszlopok, templomszobrok, vagy egyb k maradvnyokba vsett feliratok szanszkrt, prkrit, vagy pli szvegei, valamint a heftalita uralkodk ltal kibocsjtott , meglehetsen nagyszm pnzrme. Ez utbbi lelet a krpt-medencei hunoknl teljesen hinyzik, nyilvn rvid uralkodsa alatt Attila nem veretett pnzt, vagy ha igen, azt mg a fld rejti. Jellemz, hogy a kt heftalita uralkod Toramna s Mihirakula pnzrmi Kshmrban s Kabulban mg a 13-ik szzadban is forgalomban voltak 2/, st Stein Aurl mg az 1900-as vek elejn is tallkozott Toramna rmvel a kabuli bazrban. 3/
A fehr hunok baktriai s indiai hdtsairl, hborirl, uralkodikrl, vallsukrl, leszrmazottaikrl rszletesen Dr. Upendranth Thakur benreszi professzor rt 1967-ben megjelent mvben, melynek cme: „The Hunas in India” /A hunok Indiban/. is a fenti forrsokbl dolgozott, s rdekes az a fejezete, amelyben a hunok vallsrl r, tbbek kztt azrt is, mivel nhny akkori hun vros nevt is emlti, s ezek hun szavak. Miutn eredeti nyelvkrl alig tudunk valamit, ezek a tulajdonnevek jelentsek, hiszen nyelvszeti kutatsok alapjul szolglnak. Thakur lerja, hogy a hunok, mieltt Indiba jttek, a tzet imdtk. Kr.u. 420-ban foglaltk el Baktrit s Perzsia egy rszt, s az uralkodk, valamint a vezet rteg hamarosan a zoroaszteri eltti irni vallst kvette. Ksbb Firdauszi perzsa r s trtnsz viszont arrl r, hogy sok zoroaszter pap lt a hun vrosokban, s itt felsorolja a kvetkez vrosokat: Kagan /ez a mai Bokhara mellett mg ma is megvan zbegisztnban/, ez volt a kagn szkhelye, br ksbb a mai Afganisztn terletn, a mai Bamiyn kzelben Badhagz lett a fvros. Ms hun vros nevek: Zabula /Kabul hun neve/, ms helyen: Zabola knt emltik,
Gurzaszthn /itt nyilvn a gurdzsrok sei laktak, a vros ma is ltezik zbegisztnban Szamarkandtl mintegy 150 km-re, gy hvjk: Guzr/, Khatal, Blakh s Bokhra /a mai Bokhara/. A mai Turkesztnt Tokarisztn-nak neveztk a hunok. A tokarok felteheten a trkk /trkk/ voltak nyelvkn, akik ugyan kzeli rokonok, de mint majd ltjuk, sok bajt okoztak a hunoknak. Egybknt a knai zarndok rk, mint pl. Hien Csang egyrtelmen trk nemzetisgeknek tntetik fl a hunokat.
Perzsa forrsok szerint, mikor nem sokkal 420 utn a perzsa uralkod: Behram az els heftalita tmadsokat visszaverte s a kagn felesgt, a khatun-t elfogatta /a fejedelemasszonyt ugyangy hvtk az avar birodalomban, akrcsak a tbbi felsg cmet, mint kagn, tegin, elgondolkoztat, hogy az a kevs sz, amit tudunk ugyanaz a hunoknl s az avaroknl/. Teht a perzsa uralkod elvitette a khatunt vrosa Tz-templomba, hogy a fejedelemasszony ott szolgljon, amit az rmmel megtett, ezzel bizonytva, hogy legalbbis az uralkod osztly a tz vallst kvette. 4/
A perzsa szerz szerint azonban a nagy tbbsg tovbbra is termszetvalls volt, elssorban a Napot imdtk. Hien Csang lerja Nap-istenk templomt Zabula, vagy Zabola vrosban. A Napot a knai utaz szerint Kshun-nak neveztk a heftalitk. A nagy indiai hun uralkod neve: Toramna szanszkrt nyelven, de hun szval Turmn /az arab Albrn szerint, aki azt rja, hogy Laga-Turmn a trk Shi csaldbl szrmazott/, a Shi perzsul kirlyt jelent. Kztudott, hogy baktriai tartzkodsuk alatt a heftalitk rmiken is mr a perzsa baktriai nyelvjrst hasznltk, ezt megtartottk Indiban vert pnzrmiken is, magukat ezen a nyelven „sahan-shi”-nak, azaz a kirlyok kirlynak nevezvn/., 5/ Mihirakula pedig hun szval Mihira-gula, ebbl a Mihira a perzsa Napisten, de a Gula hun nv, Koszmasz Indikopleusztsz emlti, hogy a hunok utols indiai nagykirlya Gollasz, vagy Gullasz volt. Az -sz vgzdst minden grg szerznl el kell hagyjuk, mert ez grg sajtossg, gy marad a Golla, vagy Gulla nv, s ez Stein Aurl szerint is Mihira-Gula neve. Koszmasz szerint ez a sz virgot jelent, teht Mihira-Gula nevnek jelentse: a „Napisten virga”. 6/ Ebbl a Gula nvbl alakult ki a ma is uralkod mewri /udaipuri/ maharnk csaldneve, mely 1400 v ta a klnbz vltozatokban fordult el: Guhil, Guhilot, Ghlot. /Mg az is elkpzelhet, hogy a honfoglal magyarok gyula szava is innen jtt/.
Toramna vallsrl nincs sok forrs, egsz letben harcolt, nagy terletszerz tegin volt /jegyezzk meg, hogy is s fia: Mihira-gula is teginek voltak, teht a kagn alkirlyai/, a kagn, aki a fvrosban Badhagzben szkelt Kunkha volt, eldje Kushwanaz, vagy Kashwanaz, s annak eldje volt a Baktrit elfoglal, dinasztia- alapt kagn: Eftl, vagy Heftl /akirl a nemzetsg a nevt kapta/.7/ Toramna s fia csaldneve egy a Pandzsbban /Kura vrosban/ tallt kfelirat szerint: Dzsavla, ms vltozat szerint Dzsaula volt, s ebbl keletkezett Kabul akkori neve /ez a vros Toramna egyik szkhelye lett/: Zabula, vagy Zabola.8/ Az indiai forrsok Toramnt btor, gyes, elrelt uralkodnak tartottk, de mg Toramna vallsrl nem tudunk, Mihira-gulrl annl tbb feljegyzs maradt e tren is. A fehr hunok Attiljnak nevezett uralkodt nem szeretik az indiaiak. Vres kegyetlensggel rtotta a buddhista kolostorokat s a szerzeteseket. Viszont Shva h kvetje volt, hiszen Shva a hindu valls Hadura, s a harcos teginnek ez a pldakp megfelelt. Shva szmra templomot pttetett fvrosban: Skalban /a mai Pakisztnban/ Mihiresvra nven, majd Ksmrban egy vrost hozott ltre szintn Shva tiszteletre Mihirapura nven. Ugyanakkor a Baktriban maradt kagn s a vezet rteg mg mindig a zoroaszteri vallst kvette, ez jl ltszik a ksbb, de mg mindig hun uralom alatt emelt bamiyni Buddha szobrokon, ahol is a Megvilgosodottat a perzsa fisten: Mitra ltal szoksosan viselt ruhban brzoltk /sajnos mra a thlibok felrobbantottk ezeket a szobrokat/. A ksbbi uralkodik /akik mg Baktrit India elvesztse utn is j ideig uraltk/, pldul Tarkhn Nizak Buddha kvetje lett, st egy buddhista kolostort is pttetett, melynek hun neve:Barmak. 9/ Mindazonltal a Napisten imdata folytatdott. A Napistent mindig ht lval brzoltk, ez hzta a Nap szekert, s ez az brzols fennmaradt mindmig a hres rdzsasztni hindu templomok szobrain, melyek eredetileg 1200-1300 ve a Napisten tiszteletre pltek. Itt emltem meg a bevezetben emltett moderai Naptemplomot, amely teljes psgben fennmaradt s hres zarndokhely. Toramnrl azt lehet tudni, hogy Multnban /Pakisztn/ Nap templomot emeltetett, s a knai utazk szerint is a Napisten tisztelje volt.
rdekes, hogy a hun uralkodk s a vezet rteg elg gyorsan flvettk a meghdtott terletek vallst: Baktriban a prszi vallst, majd Indiban a shvaizmust, ksbb a buddhizmust s dzsainizmust/ rdzsasztni leszrmazottaik kzl mg ma is sokan a dzsaina vallst kvetik, hres s szp zarndok helyk az 1600 m. magas Mount Abu hegyn lv, 40 templombl ll, s fehr mrvnybl faragott plet-egyttes, India egyik legnevezetesebb ltnivalja. Mount Abut az angolok neveztk el gy, egszen a 18-ik szzadig Arbudnak, azaz Buda hegynek hvtk. Mr a Kr. eltt az els szzadtl a Kr. utn msodik szzad elejig uralkodott kushnok, azaz az indoszktk is hamar buddhistv lettek, st Kaniska nagy uralkodjuk ersen tmogatta a buddhizmust, sokat pttetett is ennek rdekben. Azokban az idkben a valls klnsen fontos volt /zsiban mg ma is az/, s ez a gyors vallsi asszimilci nyilvn elfogadtatsukat clozta. A fentemltett valls-kvetsekrl tanskodnak a mr bevezetmben emltett kbevsett felratok is. Hrom ilyen tallhat a heftalita uralkodkrl:
1/ Toramna uralkodsa alatt jtt ltre az India kzps rszn akkor jelents szereppel br Ernban egy 5-6 m magas, homokkbl kszlt vaddiszn-szobor /valsznleg egy templom eltti terleten volt, hiszen a vaddiszn Vishnu isten egyik inkarncija/, s ennek talpazatn olvashat Toramna neve, mellette a Mahardzsadirdzsa cm, amelynek jelentse ismt: a „kirlyok kirlya”, mint a sahan-shi s a maharna sz. A feliraton mg az vszm is ltszik, termszetesen nem a Krisztus szerinti, hanem az gynevezett sakbd idszmts. Ez 78 vvel ksbb keletkezett, mint a mi idszmtsunk kezdete, s a nagy indoszkta kirly: Kaniska uralkodstl szmtjk, jelentse: a „sakk szerinti”. Mai napig egy-egy szanszkrt knyvben a kiad a megjelens vszmt mindkt idszmtssal tnteti fl. Ennek alapjn ki lehetett szmtani, hogy az erni feliraton 484 szerepelt Krisztus utn /a felirat szanszkrt nyelven van/. Teht ekkor mr meghdtottk Indinak a felt szak-Dl irnyban, hiszen Ern a mai Rdzsasztn legdlebbi rszn volt, Malva tartomnyban. Malva volt a hunok indiai f terlete, melyet buksuk utn mg sokig megtartottak, ennek fvrosa akkor Mandaszor volt, a ksbbi -a hunok leszrmazottaiknt szmon tartott gurdzsrok - egyik kirlysgnak fvrosa. Ez volt a hres, sok mvszeti emlket alkot, fejlett Gurdzsr-Pratihra kirlysg, mely 400 vig fennmaradt s csak Mohammed Ghazni /a Rettenetes/ afgn-arab mohamedn csapatai tudtk megdnteni a XI. szzadban. A msik, kicsit ksbb keletkezett Gurdzsr-Pratihra kirlysg szakabbra, a Gangesz mentn jtt ltre, fvrosa Kanaudzs volt /a mai Lakn kzelben/. Egybknt Malvt sokig Huna Mandalnak /Hun Kzpontnak/ emltik az indiai kzpkori irodalmi forrsok.
2/ A msodik felirat szintn Toramnrl szl. Ez az szak Pandzsbban /Pakisztn/ tallhat Kura vrosban tallt koszlop, a felirat gy hangzik: „bemetszetett a kirlyok kirlya, azaz a nagy Toramna, vagyis Shi Dzsavla uralkodsa alatt”. Itt vszm nem szerepel, de a rgszek megllaptottk, hogy az V-ik szzadban alkottk. Az oszlop-tredket a felirattal a Lahore-i mzeumban rzik /Pakisztn/.
3/ A harmadik feliratban emltik ugyan Toramnt, de ez nem Toramna uralkodsa alatt, hanem finak: Mihira-gulnak a kirlysga idejn kszlt. Ez egy Nap- s Shva tiszteletre plt templom alappilreibe vsett felirat s Gvalior mellett tallhat, szintn elg mlyen India terletn. A feriratot Kr. u. 530-ra datljk s a szoksos dicsit cmek mellett azt is kzlik, hogy a templom a nagy kirly uralkodsnak 15-ik vben kszlt, teht Mihira-gula Kr.u. 515-tl uralkodott. A pontos szanszkrt szveg a kvetkez: „Neki, akinek csaldja nagy hrnevet szerzett, Toramna finak, a Fld urnak, Sva hvnek, aki Mihirakula nven ismert s aki megtrte Pasupati hatalmt” / ez egy Gupta uralkod volt szak-Indiban/. /Ez a felirat is a Lahore-i mzeumban tallhat/. 10/
A hrom fontos felirat teht: az erni, a kurai s a gvaliori. Ezenkvl Gvaliorban tallhatk a valsznleg mr Toremna ltal kiadott pnzrmk, melyeken azonban a dinasztit alapt s neve szerepel, gy:„Heftl, a hunok kirlya”, az rme msik oldaln a Nap s a Hold lthat. Toremna sok rmt veretett; Mihira-gula pnzrmi is elssorban Gvaliorban s klnbz ksmri satsok helyein kerltek el. Baktriai perzsa nyelven s grg felrattal kszltek, s rajtuk a kirly neve mellett uralkodsnak vszma s a mr emltett cme: „sahan-shi” /a kirly neve eltt/ szerepel. Stein szerint a heftalitk a nagy indoszkta /kusn/ kirlyok jogutdainak tartottk magukat /egyenesgi, vrsgi kapcsolat nem bizonythat kzttk, de a nagy eldkre val hivatkozs jobban megalapozta hatalmukat/. S mivel Huska, Kaniska s Huviska is sahan-shi-nak titulltk magukat, a jogutd Mihira-gula is ezt tntette fl. Az rmk htoldaln rendszerint Shva szent llatnak, a Nndi biknak a kpe szerepel, s a feliratokon legtbbszr Mihira-gula nv ll, nem pedig a szanszkritizlt, s Indiban mig elfogadott Mihirakula /nyilvn az elbbi az eredeti, Stein szerint is/. 11/ A heftalita pnzrmken a kirlyok nevn s vszmn kvl a pva, a bika, a Nap s a Hold, nyl-j s tzoltr brzolsa lthat. Mihira-gula utdai kzl nhny pnzrmn a Lankhana s Khinkila nv szerepel, akik szintn fehr hun kshmiri uralkodk voltak. Hien Csang rja, hogy Indiba menet Kshmron t vezetett az tja, s hogy ott mr tbb generci ta a fehr hunok uralkodtak, gy, mint Peshavrban /Pakisztn/. Ezt Kr.u. 630-ban rta, teht mg akkor is, Indibl kb. 560-ban trtnt kizetsk utn 70 vvel megtartottk baktriai s kshmri hatalmukat. Hogy e kt kirly is fehr hun volt, bizonytja a jval ksbb lt Albrun megjegyzse, miszerint: „E kirlyok trk nemzetisgek voltak, kiknek szkhelye Kabulban volt, s sk Barhategin /hindi nyelven: a Nagy Tegin/ volt, ki Kabulba jvn, hatalmba kertette az orszgot. Az csaldjban maradt az uralom, mint mondjk, hatvan nemzedken t.” 12/ A Nagy Tegin nyilvn Toramna, a hatvan nemzedk tlzs, de, amint ltjuk, Baktriban mg sokig megriztk hatalmukat, s ez trtnt Kshmrban is, st az India szvben lv Huna Mandalban, azaz Malvban, amely ltezett mg Kr.u. 899-ben is s erre hivatkoznak indiai irodalmi forrsok, mint a szanszkrt elbeszl kltemny a Navasahasanka-csarita. 12/ Albrn jval ksbb azt rja, hogy a ksmri s kabuli trk /trk/ uralkodk, a Shik / ez az elnevezs mint lttuk mg az indoszktk ta fennmaradt/ uralma hsies kzdelem utn vglis a 11-ik szzadban bukott el az iszlm tler miatt. Albrn, mohamedn ltre, dicsti a letnt trk Sh csald nagysgt s dicssgt. 14/
A fehr hunok vallshoz kapcsoldik a kirly felszentelse. Az indiai kasztok s trzsek genealgijval foglalkoz knyv: az Agni Purna rja le a Guhil hz els uralkodjnak avatst. Egyszer harcos s vadsz volt s nemzetsgnek barti trzse: a Bhil nemzetsg fnke gy emelte kirlly, hogy jobb keznek hvelykjt megvgta, s annak vrt a Guhil harcos homlokra kente, ezzel mintegy vrszerzdst kttt vele s nemzetsgvel s elismerte hbr uralkodjnak. Ez az gynevezett Tilak-ceremnia. /tilak szanszkrt nyelven a homlokra festett szent jel, ltalban, ha piros, Shva jele/. Ezt a ceremnit 1400 ve minden Guhil /Gehlot, Guhilot/ maharna felszentelsekor megismtli a Bhilek vezre, akik a kezdetek ta a legersebb szvetsgesei Mewr uralkodinak. A mostani maharnt is gy szenteltk 1980-ban, szbeli kzlse alapjn.15/
A feliratokbl, pnzrmkbl, s a szanszkrt irodalmi anyagbl megllapthatjuk, hogy a heftalitk indiai uralma Kr.u. 460-tl kb. 556-ig tartott, br Mihiragula mr 542-ben veresget szenvedett s meghalt, de utdai mg nhny vig fenntartottk hatalmukat. Ekkor azonban mind az indiai, mind a perzsa terleten - ott a Szsznidktl - veresget szenvedtek, de mint lttuk, Kshmrban s Baktriban /Kabulban/ mg sokig uralkodtak, igaz, az ket szakrl: Transzoxinbl ldz trkk tbbszr mrtek rjuk csapst, s jrszk nyugat fel meneklt. A Kabulban maradtak keveredtek a gyztes trkkkel s a Shi dinasztia mr nem tisztn heftalita volt, mivel a forrsok is trk uralkodknak emltik ket. Ugyanez trtnt az Indiban maradt utdokkal, hiszen a vesztes hbor utn a hadsereg meneklt, de a gurdzsr psztorok, valamint az egyszer kznp mr letelepedett elssorban a nyugati tartomnyokban /Pandzsbban, Rdzsasztnban s Gudzsartban/, s hamar asszimilldtak, vagy ahogyan az indiai tudsok nevezik „indianizldtak”. Ez a bmulatra mlt alkalmazkods segtette ezt az egsz fajt a tllsben /ezt figyelhetjk meg majd utdaiknl: az avaroknl is/. gy r errl a kpessgrl Stein Aurl 1925-ben egy budapesti akadmiai eladsban: „Az ujgurok trzse, ez az letreval trk nptrzs letelepedett a keleti Tien-San mentn. Ez volt az els a nagy trk faj npessgei kzl, amelyben megvolt a kpessg a nyugati mvelds flszvsra, akr keresztny, akr mohamedn vren szivrgott is az be hozzjuk. Ms trk faj trzsek is, amelyeket vllalkoz szellemk s btorsguk Eurpa fel vezreltek, tansgot tettek ugyanerrl a kpessgkrl, hogy a nyugati civilizcit asszimilljk s a maguk nemzeti egysgbe befogadjk. gy trtnhetett ez a honfoglal magyarokkal.” ...... „Ilyesfle kpessgrl ismt s ismt tansgot tettek zsia s Eurpa trtnetben a trk faj kicsiny, de szvs erej nptrzsei. Hiszem, hogy ezek kz sorolhatjuk trzsks rszt azoknak is, akik rpddal egytt jttek be magyar fldre.” /Az indo-perzsa hatrvidk si trtnete a fldrajz s jabb kutat-utazsok vilgban. Budapest, MTA 1925./ 16/
Lbjegyzetek:
1/ Upendra Thakur: „The Hunas in India”, Chowkhamba Sanskrit Series Office publ. 1967, Varanasi, p. 5.
2/ Idzett m, p. 296.
3/ Stein Aurl: „zsia halott szvben” Helikon, 1985, Budapest, 442 old.
4/ McGovern, W.M.: „The Early Empires of Central Asia” New York 1939, p.409.
5/ Modi, J.J.: „The Early History of the Hunas and their inroads in India”, Journal of Bombay BRAS, XXIV /1917/, p.567.
6/ Stein Aurl: „zsia halott szivben” Helikon, 1985, Budapest. 381 old.
7/ Idzett m 380 old.
8/ Szsz Bla: „A hunok trtnete, Attila nagykirly”, Bartha M. Trsasg kiadsa, 1943 Budapest, 470 old.
9/ Idzett m 469 old.
10/ Upendranth Thakur: „The Hunas in India” Chowkhamba Sanskrit Series Publication, 1967 Varanasi, p. 260.
11/ Zajti Ferenc: „Magyar vezredek”, Bp. 1939, utnnyoms, 405 old.
12/ Stein Aurl: „zsia halott szivben” Helikon, 1985, Budapest. 372 old.
13/ Szsz Bla: „A hunok trtnete, Attila nagykirly”, Bartha M. Trsasg kiadsa, 1943 Budapest, 470 old.
14/ Upendranth Thakur: „The Hunas in India” Chowkhamba Sanskrit Series Publ. 1967, Varanasi, p. 210.
15/ Metclfe: „The Rajput Tribes” /On the base of the Agni Purana/ Vol. 1. Cosmo Publications, New Delhi, 1822 /reprint/, pp.80-81.
16/ Stein Aurl: „zsia halott szivben” Helikon, 1985, Budapest. 442 old.
IRODALOM:
1/ Mc Govern, W:M.: „The Early Empires of Central Asia” New York, 1939.
2/ Modi, J.J. „The Early History of the Hunas and their inroads in India”, Journal of Bombay BRAS, XXIV /1917/.
3/ Stein Aurl: zsia halott szivben”, Helikon, 1985. Budapest.
4/ Szsz Bla: „A hunok trtnete, Attila nagykirly”, Bartha Mikls Trsasg Kiadsa, 1943. Budapest
5/ Upendranth Thakur: The Hunas in India”, Chowkhamba Sanskrit Series Publ. 1967. Varanasi
6/ Zajti Ferenc: „Magyar vezredek” Budapest, 1939 /utnnyoms/
7/ Metclfe: „The Rajput Tribes” Vol.1. Cosmo Publications, New Delhi, 1822 /reprint/
Megjegyzsek:
1/ A neves indiai trtnsz, a mr emltett Upendranth Thakur knyvnek /”The Hunas in India= „A hunok Indiban” magyarul/ 38-ik oldaln a magyarokat is emlti, igaz, hogy rviden r rluk, a kvetkezkben:
„Kb. Krisztus eltt 300-ban a hunokon kvl ms Trk-Ugor npek, mint pl. az argippk - a mai magyarok - dlnyugat fel hzdtak s elfoglaltk a mai Kirgz sztyeppt, majd az Ural s az Altj hegysgek kztti terleteket, fkppen a turni sksgot.”
Ugyanezen az oldalon mg egy megjegyzs:
„A turni sksgon telepedtek le a turni npek, mint a hunok, a bolgrok s a magyarok.”
2/ Meg szeretnm emlteni, hogy - az ltalam ismert - zsiai npek milyen nyelveken emltik a magyarokat, illetve Magyarorszgot:
szak-Indiban, Ksmrban, Pakisztnban s Irnban: „Magyarisztn” /Afganisztnban szintn/ /Sztn hindosztni s urdu-perzsa nyelven orszgot, helyet jelent/, a np pedig „magar”, vagy „magyar”,
Trkorszgban: „hunkr” = magyar /a rgi trkknl ez egyben egy magas rangot jelentett, olyasmit, mint a herceg/,
rmnyorszgban: „hungr” = magyar.
|